Na łamach autokaszuby.pl umieszczamy opinie fachowców. Naszym ekspertem do spraw instalacji gazowych jest Piotr Gierdalski z Bytowa. Zapraszamy do czwartego spotkania w jego warsztacie. Tym samym kończymy pierwszą serię „gazowego” tematu.

Byłem ciekawy jakiego typu auta przerabiał już w swoim zakładzie pan Piotr.

Pojawiają się nie tylko samochody z dużymi silnikami. Montowałem instalację nawet w Cinquecento 700. Generalnie nie ma ograniczeń. Moje garaże opuszczają także Audi, BMW, czy Volvo, a ostatnio przecież pana Land Rover – śmieje się rozmówca dodając: – „gazowałem” nawet Audi A8 z silnikiem, który ma pod maską 330 KM. Był także równie mocny Chevrolet.

W tym miejscu musiałem zadać pytanie dotyczące spadku mocy. Czy to prawda, że auta na gaz są słabsze?

Niedawno „gazowałem” auto po chiptuningu, czyli takie, które miało wzmocniony silnik. W tym przypadku ze 170 KM zrobiono 210 KM. Pojazd pojechał do Trójmiasta na hamownię. Tam po sprawdzeniu parametrów dynamicznej pracy jednostki napędowej okazało się, że auto na gazie w porównaniu z benzyną traciło jedynie 3,4 KM! To dla kierowcy jest nieodczuwalne – zapewnia.

Wiele zależy też od jakości gazu, jednak możemy stwierdzić, że auto z instalacją gazową spala najwyżej 20 procent więcej niż na benzynie. – dodał.

W tym miejscu nasz ekspert radzi, aby kupować gaz w znanych i sprawdzonych punktach dystrybucji. – Gorsza jakość LPG wymusza częstsze wymiany filtrów gazu i co się z tym wiąże rosną koszty. Niedawno miałem na warsztacie auto, które nawet po wymianie filtrów nie chciało pracować. Okazało się, że instalacje były zapchane bliżej nieznaną mi gęstą substancją, którą żadnym środkiem nie mogliśmy się pozbyć. Nawet rozpuszczalniki nitro nie pomogły. Instalacja i zbiornik były do wymiany – mówi.

Oczywiście każdy silnik otrzymuje instalację optymalnie do niego dopasowaną. – Mamy do wyboru chociażby STAG 3 eco, 4 plus, 300 isa. One dzielą się na grupy cztero-, sześcio- i ośmio-cylindrowe. Do tego cała gama sterowników qbox, czy bardzo szybkie qmax. Dlatego dopiero, gdy poznam rocznik, moc i liczbę cylindrów przerabianego samochodu mogę konfigurować odpowiednie oprzyrządowanie włącznie z doborem listwy wtryskowej czy reduktora – tłumaczy pan Piotr dodając przykład: – widziałem auto posiadające moc 150 KM, które miało zainstalowany reduktor gazowy przeznaczony do silników o mocy 90 KM. Tamten samochód nie miał prawa dobrze pracować, podobnie jest z innymi komponentami – wyjaśnia.

Warto też dodać, że auta na gaz są bardziej czułe na wszelkie nieprawidłowości – ucinam mu wypowiedź na chwilę przypominając, że mój Land Rover w pewnym momencie zaczął „przerywać”. – Pamiętam. Trzeba było wymienić świece… – mówi Pan Piotr.

No właśnie, wymieniłem je i okazało się, że do wymiany jest jeszcze cewka zapłonowa. – To efekt tego, że układ zapłonowy przy gazie jest bardziej czuły w takich chwilach. Dlatego na benzynie możemy zrobić nawet 50 tys. km do wymiany świec, a przy LPG niestety, nieco mniej – mówi szczerze Piotr Gierdalski.

Tę myśl można podsumować tym, że LPG „lubi”, gdy w aucie wszystko jest w idealnym porządku. – To prawda, gaz w tym przypadku jest dobrym diagnostą – śmieje się Pan Piotr.

cdn

Bogdan Adamczyk

[Nasz ekspert: Piotr Gierdalski – Auto-Piotr, Bytów, ul. B. Chrobrego 1, tel. 607 346 690]

Obok nowinek trafiają się niebezpieczne eksperymenty (3)

Ważna stała opieka znanego serwisanta (2)

Na początku były 11-kilogramowe butle (1)