LENO W PRZÓDK – Historia wschodniej motoryzacji

557

Ograniczenia uczestnictwa w turystycznym Kaszubskim Rajdzie LENO W PRZÓDK jest dość rygorystyczne. Mogą wziąć w nim udział pojazdy produkcji rodzimej oraz z pozostałych krajów bloku wschodniego. Mimo tego rozrzut tematyczny jest bogaty.

Nasze nieistniejące fabryki będą reprezentować: Warszawa, Syreny, Fiaty 126p z różnych lat, Fiaty 125p aż do czasów, gdy w nazwie pojawił się skrót FSO, Fiaty Cinquecento, Tarpany, a także te z jeszcze większymi gabarytami, czyli Nyski, Żuki i Lubliny. Dawne NRD będą reprezentować Wartburgi i Trabanty. Pojadą także pojazdy, które opuściły fabryki Związku Radzieckiego, Łady, Wołgi (na głównym zdjęciu), Buchanki i Ural. Każdy z wymienionych jest fantastyczny. Jednak szczególnie zżera nas ciekawość oczekując fotek UAZ-a Buchanki z nr 33, która po nieszczęśliwym wypadku podczas Rajdu Koguta wymagała renowacji. FrankoŻUK z Sierakowic stara się, aby Buchanka była gotowa na LENO W PRZÓDK. Wszystko wskazuje na to, że start załogi nr 33 jest niezagrożony. Wróćmy jednak do naszej wyliczanki… Choć motoryzacja naszych południowych sąsiadów była (i jest nadal) bardzo bogata, to jak na razie mamy zgłoszoną tylko jedną Skodę. Wydawać by się mogło, że mamy już cały przedział pojazdów spotykanych na naszych ulicach w czasach PRL, lecz nadal brakuje Aro, Daci, Zastavy, Zaporożca czy Moskwicza. Oczywiście wyliczanka może być dłuższa gdybyśmy zaczęli wymieniać także jednoślady i dostawczaki. Niemniej już teraz możemy powiedzieć, że w LENO W PRZÓDK pojedzie kawał historii wschodnioeuropejskiej motoryzacji. Pełna lista startowa jest aktualizowana w poniższym linku.

Poniżej 48 z 64 zgłoszonych pojazdów (stan na 26.02.2023 r.):