Organizatorzy rajdu Bëtowskô Gońba dopinają wszystko na ostatni guzik. Są już na ostatniej prostej. Spośród wielu obowiązków trzeba było pamiętać także o… druku numerów startowych i innych oznaczeniach. Niby banalna rzecz, ale takich spraw, o których nie można zapomnieć jest bardzo dużo. Wszystko po to, aby kibice mogli bezpiecznie po raz trzeci zobaczyć sobotni nocny prolog na ulicach Bytowa oraz niedzielne odcinki specjalne (OS) w niedalekiej okolicy.

RAJDOWE MISTRZOSTWA POLSKI ZACHODNIEJ
W ramach Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej odbywają się rajdy młode, będące jeszcze na etapie budowania swojej własnej historii oraz te mające za sobą bogate tradycje. 18-19.03. odbył się 43. Rajd Monte Karlino. 20-21.05. rajdowcy wystartowali w 37. Rajdzie Magnolii. 17-18.06. kierowcy wyruszyli na 6. Rajd Ziemi Wałeckiej. 9-10.09. odbył się 4. Rajd Chojnicki. 23.-24.09. po raz pierwszy zorganizowano Rajd Kołobrzeski. 18-19.11. będziemy świadkami 3. Bytowskiej Gońby. 16.12. rajdowcy mieli zamknąć sezon podczas 5. Szczecińskiej Barbórki. Niestety, ten ostatni rajd odwołano i organizatorzy zostali zmuszeni do szukania nowego miejsca. Zatem zbliżająca się 3. Bëtowskô Gońba jest częścią większego przedsięwzięcia.

KLASYFIKACJE
Klasa 1 (pojazdy z silnikami o pojemności do 1150 ccm). W której startują głównie seryjne Fiaty Seicento i Cinquecento. Zdarzają się także ciekawostki pokroju Daewoo Tico, Kia Picanto czy Smart. W klasyfikacji aktualnie przewodzą: 1. Jacek Michalski/Maciej Skubij (101 pkt.), 2. Paweł Żywicki/Adrian Ryś (75 pkt.), 3. Damian Majchrowski/Gracjan Romanowski (33 pkt.).

Klasa 2 (pojazdy z silnikami o pojemności od 1150 do 1400 ccm). – W tej kategorii obserwujemy głównie kierowców Suzuki Swift i Hondy Civic. Ostatnio coraz więcej pojawia się też Fiatów Seicento z przekładanymi silnikami 1,2 – wyjaśnia Dyrektor bytowskiego Rajdu Maciej Raczewski z Automobilklubu Koszalińskiego. W klasyfikacji aktualnie przewodzą: 1. Maciej Tłuszczak/Maciej Furtak (84 pkt.), 2. Tomasz Piątkowski/Jacek Piątkowski (72 pkt.), 3. Dariusz Pękalski/Daniel Pękalski (51 pkt.).

Klasa 3 (pojazdy z silnikami o pojemności od 1400 do 1600 ccm). – K3 to królestwo Hond Civic starszych generacji – mówi Maciej Raczewski dodając: – ze względu na niską wagę i bardzo dobrą trakcję potrafią pojechać szybciej niż auta z wyższych klas. Popularne tu są również Citroeny C2 i Saxo VTS oraz Peugeoty 106. W klasyfikacji aktualnie przewodzą: 1. Michał Iwańcio/Krzysztof Brodziński (100 pkt.), 2. Tomasz Bilski/Dawid Piasny (51 pkt.), 3. Jan Fabiszewski/Marcelina Ostrowska (42 pkt.).

Klasa 4 (pojazdy z silnikami o pojemności od 1600 do 2000 ccm). – W klasie czwartej mamy największą różnorodność pojazdów. Od popularnych VW Golfów różnych generacji przez Ople Astry, Fordy Focusy, do najmocniejszych Hond Civic Type-R – mówi dyrektor rajdu. W klasyfikacji aktualnie przewodzą: 1. Tomasz Hildebrand/Paulina Szal (74 pkt.), 2. Dawid Matysiak/Marek Rzepiński (61 pkt.), 3. Jacek Szymkowiak/Anna Przędzińska (50 pkt.).

Klasa 5 (pojazdy z silnikami o pojemności powyżej 2000 ccm oraz samochody z napędem na 4 koła bez względu na pojemność). – W K5 najczęściej oglądamy Mitsubishi Lancer Evo IV do Evo X oraz Subaru Imprezy różnych generacji. To samochody z napędem 4×4 i chociaż pojemność ich silników nie przekracza 2 litrów, to przez fakt iż posiadają turbodoładowanie mnoży się pojemność przez przelicznik 1,7 – wyjaśnia Maciej Raczewski. W klasyfikacji aktualnie przewodzą: 1. Waldemar Dziedzic/Bartosz Piotrowski (54 pkt.), 2. Arkadiusz Tyc/Tomasz Andrzejewski (51 pkt.), 3. Tomasz Buńka/Agnieszka Baryłowicz (51 pkt.).

Klasa RWD (pojazdy z napędem na tylną oś bez względu na pojemność) – W RWD prym wiodą BMW, ale można w tej klasie pojechać każdym autem z tylnym napędem – tłumaczy organizator rajdu. W klasyfikacji aktualnie przewodzą: 1. Paweł Kiełbasa/Bartosz Dębowski (87 pkt.), 2. Leszek Dobrucki/Tomasz Brzozowski (69), 3. Damian Kopeć/Maciej Sierechan (64 pkt.).

Klasa GOŚĆ. W tej klasie startują kierowcy, którzy posiadają licencje sportowe PZM. – Aby nie zabierać punktów amatorom są klasyfikowani tylko w swojej grupie i wyłączeni są z klasyfikacji generalnej – mówi nasz rozmówca.

Ponadto organizatorzy prowadzą klasyfikację klubową, w której zalicza się punkty trzech najlepszych uczestników danego klubu z klasyfikacji w klasach. Klasyfikacja pierwszej dziesiątki wygląda następująco: 1. Automobilklub Koszaliński (313), 2. Automobilklub Stargardzki (303), 3. Automobilklub Morski (235), 4. Automobilklub Rallyland (171), 5. Auto Klub Szczecin (113), 6. Automobilklub Dolny Śląsk (101), 7. Automobilklub Włocławski (51), 8. Klub Motorowy Winogrady (51), 9. LKT Wyczół Gościeradz (50), 10. Automobilklub Gorzowski (50). (Pełna klasyfikacja na stronie www.bytowskagonitwa.pl)

ZGŁOSZENIA
Organizatorzy zamknęli już listę zgłoszeń, w której znalazły się 84 załogi. W klasie 5 chęć startu wyraziło 13 kierowców z czego z pierwszej dziesiątki klasyfikacji pojedzie aż ośmiu. W klasie 4 chce wystartować aż 22 zawodników. Z pierwszej dziesiątki zobaczymy aż 7 rajdowców. W klasie 3 zamiar startu zgłosiło 15 kierowców. Oczywiście pojedzie pierwsza trójka z klasyfikacji. W klasie 2 również chce pojechać 15 zawodników. Z pierwszej dziesiątki pojedzie pięciu. Z kolei klasa 1 zebrała 6 zgłoszeń. W klasie RWD chce wystartować 9 załóg. Zobaczymy oczywiście najlepszych. Szykuje się zatem doborowa obsada. Emocji więc nie powinno brakować. Dodatkowo będziemy mogli zobaczyć czterech kierowców z licencjami zawodniczymi, czyli jak już zdążyliśmy się dowiedzieć, wystartują w klasie GOŚĆ. Kierowcy będą musieli jeszcze przejść obowiązkowe badania kontrolne, które odbędą się w sobotę przed startem. Jeśli wszystkie pojazdy pomyślnie zostaną dopuszczone do rajdu to zobaczymy: Alfa Romeo (1 szt.), Audi (2), BMW (10) Citroen (4), Daewoo (1), Fiat (14) z czego aż 8 to Seicento, Ford (3), VW Golf (3), Honda Civic (15), Kia Picanto (1), Mitsubishi (9), Nissan (1), Opel (3), Peugeot (4), Renault (2), Subaru (5), Suzuki (3). (Pełna lista zgłoszeń na stronie www.bytowskagonitwa.pl).

Wkrótce dzięki współpracy z organizatorami opublikujemy mapę tras oraz kolejne szczegóły dotyczące rajdu Bëtowskô Gońba.

B.A.