Jesienna Bytowska Gońba już w ten weekend. W zawodach nie zabraknie miejscowych ekip.

Podobnie jak w poprzednich latach Bëtowskô Gòńba rozpocznie się od prologu. To będzie tylko wstęp do niedzielnego ścigania po drogach gminy Parchowo. O ile odcinki specjalne zawsze były planowane na nowych trasach powiatu bytowskiego, tak zmiana miejsca zmagań rajdowców na bytowskich ulicach jest nowością. Pamiętamy, że efektowne pętle przy ulicach Dworcowej i Drzymały stanowiły stałą atrakcję imprezy, przyciągającą tłumy. – Obecnie trwa tam remont. Musieliśmy szukać innego miejsca – mówi dyrektor rajdu Maciej Raczewski. Odcinek specjalny przeniesiono więc na nowo wybudowanym odcinku ul. Domańskiego.

Przypomnijmy, że bytowskie ściganie jest częścią całorocznego cyklu Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej. Z powodu pandemii dotychczas odbyły się tylko dwa zawody: Rajd Koszaliński i Rajd Wilka w Łobzie. Rajd Monte Karlino zaplanowano na listopad, z kolei w grudniu zamiast kwietniowego Rajdu Magnolii w Szczecinie odbędzie się szczecińska Barbórka. Jak dotąd nasi wystartowali tylko w tym pierwszym. To kierowca Grzegorz Brzeski z Baranowa (gm. Parchowo) i pilot Maciej Wolski Bytowa. Ścigając się zielonym Fiatem Cinquecento uplasowali się na 4 pozycji w klasie K1, czyli wśród samochodów z pojemnością silnika do 1400 ccm. Zbierając 19 pkt., sprawili, że Automobilklub Bytowski w klasyfikacji generalnej zajmuje 9 miejsce. W najbliższy weekend staną przed szansą powiększenia dorobku w Gońbie. Trasa przebiegać będzie blisko ich warsztatu w Baranowie, gdzie na co dzień stacjonuje ich rajdówka. Jednak doświadczony duet zachowawczo zauważa, że to wcale nie musi być ich atutem. – Lepiej skupić się na wytycznych pilota niż jechać na pamięć – mówi M. Wolski. – Poza tym poszczególne odcinki rajdu mogą się różnić chociażby szykanami. Ponadto codzienna jazda cywilnym samochodem to co innego niż ta wyczynowa – dodaje G. Brzeski.

Co prawda organizatorzy dopuszczają możliwość startu ekip niezrzeszonych, jednak od zeszłorocznej Gońby jest to utrudnione, bo krótkie odcinki specjalne (OS) zastąpiono dłuższymi tzw. super oesami. To zaś wiąże się z wyższymi wymogami. Samochody muszą być wyposażone w klatki bezpieczeństwa, a to wyklucza start pojazdami cywilnymi. Zapewne dlatego przed rokiem startowała tylko jedna ekipa z Ziemi Bytowskiej. Tym razem swój udział zapowiedział nowy duet z Bytowa: kierowca Krystian Itrich i pilot Adam Hering. Pojadą białym BMW E36 Coupe w klasie RWD, czyli samochodów z napędem na tylną oś bez względu na pojemność silnika. Dla młodych rajdowców to debiut. – Od kilku lat nosiliśmy się z zamiarem startowania w rajdach – zapewnia A. Hering. – Nie czuję się nowicjuszem za kółkiem. Jestem zawodowym kierowcą. Próbowałem też ścigania w gokartach – uzupełnia K. Itrich. Na ile doświadczenie zawodowe przełoży się na rajdowe rezultaty, przekonamy się 17 i 19.10. Debiutanci liczą, że bytowski rajd będzie początkiem ich rajdowej przygody i nie wykluczają udziału w listopadowym Rajdzie Monte Karlino. – Chcielibyśmy w przyszłości reprezentować Automobilklub Bytowski – snuje plany A. Hering.

B.A.

PROGRAM RAJDU:
SOBOTA 17.10.2020 r.
9:00 – 11:00 – Odbiór Administracyjny (zamek w Bytowie)
12:10 – 15:30 – Badanie Kontrolne (Centrum Motoryzacyjne Dan-Car)
17:30 – Publikacja listy startowej (www.bytowskagonitwa.pl)
19:00 – 21:00 OS 1 – Prolog Bytów

NIEDZIELA 18.10.2020 r.
9:00 – Otwarcie serwisu (Mardo)
10:00 – Start pierwszej załogi (Mardo)
10:27 / 12:32 / 14:37 – OS Nakla – Parchowo 2 / 4 / 6
10:42 / 12:47 / 14:52 – OS Parchowo – Chośnica 3 / 5 / 7

15:32 Meta pierwszej załogi
18:00 – Rozdanie nagród (zamek w Bytowie)